Löydät kootusti kaikkien kirjojen tehtävät TÄÄLTÄ.
Kirjat on jaoteltu sarjoittain - avaa kansio, ja löydät yksittäisten kirjojen tehtävät.
Tehtävätiedoston alareunassa lukee tarkemmin kirjan ja kirjailijoiden nimet.
Jotkut kansiot saattavat olla tyhjiä - ei hätää! Tehtäviä tulee kyllä, kun ehdin tehdä ja lisätä.
Jos huomaat virheitä, ilmoitathan minulle.
Mikäli sinulla on hyviä kirjatehtäviä, joita haluat jakaa muillekin, ilmoita minulle!
Yhteydenotot sähköpostiin: oppimisenpuolesta@gmail.com
Vinkkejä tehtäviin:
- Oppilailla voi olla oma "kirjallisuusvihko" tai -kansio, johon tehtäväpaperit laitetaan.
- Tehtävätyyppejä on useita erilaisia, mutta ne toistuvat eri tehtäväpaketeissa. Aikuisen apua tarvitaan varmasti alkuun, jotta oppilas ymmärtää, mitä missäkin tehtävässä tehdään. Useamman tehtäväpaketin jälkeen oppilas alkaa varmasti itsenäisemmin hoksata kunkin tehtävätyypin idean.
- Joissakin helppolukuisissa sekä sujuvampien lukijoiden tehtävissä on tarkoituksella käytetty laajaa, rikasta sanavarastoa. Oppilas saattaa siis tarvita opettajan apua harjoitellessaan uusia sanoja.
- Kirjoja voi lukea parin kanssa esimerkiksi vuorolukuna ääneen, ja myös tehtävät on mukava tehdä parin kanssa yhdessä.
- Mikäli kirja on pidempi ja siinä on useampia kappaleita, opettaja voi "laputtaa" kirjan ennen lukemista: opettaja sujauttaa jokaisen kappaleen loppuun pienen muistilapun merkiksi siitä, että on aika hakea opettajalta juuri luettuun kappaleeseen liittyvä tehtävä. Toki kirjan väliin voi myös laittaa valmiiksi kuhunkin kappaleeseen liittyvän tehtävän, jotka sitten lopuksi liimataan kirjallisuusvihkoon. Oman kokemuksen perusteella kuitenkin liimapintainen muistilappu pysyy paremmin paikallaan kirjan välissä, eikä katoa.
- Tehtävät sopivat tehtäväksi myös ääneen luetusta kirjasta. Opettaja voi esimerkiksi lukea tietyn kappaleen, jonka jälkeen oppilaat tekevät kyseisestä kappaleesta luetun ymmärtämisen tehtävät.
- Lukutaidottomien oppilaiden kanssa voidaan ääneen lukemisen lisäksi toimia seuraavasti: aikuinen lukee kirjaa yhdessä lapsen kanssa - esimerkiksi kyselee tapahtumista kuvien perusteella ja johdattelee juonen ymmärtämiseen. Monet alkavien lukijoiden kirjoihin (SUURAAKKOSIN kirjoitettuihin) liittyvät tehtävät voi myös usein tehdä ilman lukutaitoa, kunhan joku selventää tehtävänannon. Monissa tehtävissä esimerkiksi väritetään ja ympyröidään kuvia sekä piirretään itse, eli tekeminen ei vaadi kirjoitustaitoa.
- Pidemmät, oppilaiden oman lukutaidon ulottumattomissa olevat kirjat ovat aina hyvä valinta luokan yhteiseksi, ääneen luettavaksi kirjaksi. Kehotan kuitenkin opettajia tarttumaan rohkeasti myös helppolukuisempiin, kuvitettuihin kirjoihin. Niitä on herkullista makustella ja tutkailla yhdessä! Luetun ja kuullun ymmärtämistä on helppo harjoitella näin keskustellen. Lisäksi opettajan ääneen lukemat kirjat ovat siltana oppilaan lukuharrastukselle: on helpompaa löytää oman tasoista luettavaa, kun on saanut kuunnella erilaisia, omantasoisiakin kirjoja. Näin niiden olemassa olo hahmottuu oppilaille, ja oppilas oppii vähitellen löytämään itselleen sopivaa ja kiinnostavaa luettavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti